ADAC téligumi teszt 2023!
Az ADAC a 205/60 R16 H és a 225/45 R17 H méretű téli gumikat hasonlította össze.
205/60 R16 H méretben 16 gumiabroncsot tapostak meg a tesztőrök. A tesztelt 205/60 R16 méretű H sebességosztályú (210 km/h-ig) gumiabroncsokat elsősorban a kompakt SUV-kre szerelik, de az alsó középkategóriás autókhoz is illik.
Az általános következtetés ebben a tesztdimenzióban pozitív: Hét gumiabroncs különösen ajánlott, hét modell pedig még mindig megfelelően teljesít. Ezeknél az abroncsoknál érdemes a részletekre is odafigyelni, mert az egyéni vezetési profiltól függően egy-egy megfelelő (és általában olcsóbb) tesztjelöltről is kiderülhet, hogy a saját igényeinknek megfelelően ajánlható.
Gyártó/modell | ADAC-ítélet | Vezetésbiztonság | Környezetvédelmi egyensúly |
DUNLOP Winter Sport 5 | 2,2 | 2,1 | 2,3 |
MICHELIN Alpin 6 | 2,2 | 2,3 | 2,0 |
GOODYEAR UltraGrip 9+ | 2,3 | 2,3 | 2,4 |
CONTINENTAL WinterContact TS 870 P | 2,4 | 2,3 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,4 | 2,2 | 2,8 |
BRIDGESTONE BLIZZAK LM 005 | 2,4 | 2,1 | 3,1 |
Firestone WINTERHAWK 4 | 2,5 | 2,3 | 3,0 |
BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 | 2,6 | 2,7 | 2,4 |
FULDA KRISTALL CONTROL HP 2 | 2,6 | 2,9 | 2,0 |
Kleber KRISALP HP3 | 2,8 | 3,0 | 2,4 |
FALKEN EUROWINTER HS02 | 3,0 | 3,1 | 2,7 |
Barum POLARIS 5 | 3,1 | 3,4 | 2,3 |
VREDESTEIN Wintrac | 3,1 | 3,4 | 2,4 |
UNIROYAL WinterExpert | 3,2 | 3,3 | 2,9 |
LASSA SNOWAYS 4 | 5,2 | 5,2 | 2,7 |
AUSTONE ATHENA SP-901 | 5,3 | 5,3 | 3,1 |
nagyon jó (0,6 – 1,5)
jó (1,6 – 2,5)
megfelelő (2,6 – 3,5)
elégséges (3,6 – 4,5)
nem megfelelő (4,6 – 5,5)
Hét nagyon kiegyensúlyozott abroncsmodell kapott jó minősítést ebben a tesztdimenzióban a vezetési biztonság (70%) és a környezetvédelmi teljesítmény (30%) súlyozása alapján, így fenntartás nélkül ajánlhatóak. Azonban érdemes egy pillantást vetni a részletes értékelésekre is, mert ezek az eredmények a személyes vezetési profiltól függően döntőek lehetnek az abroncsválasztásnál.
Ha például sokat és autópályán is gyakran autózik, akkor érdemes különös figyelmet fordítania a száraz úton mutatott vezetési komfortra. Itt a hét gumiabroncs közül csak kettő kapott jó értékelést: a Dunlop Winter Sport 5 és a Michelin Alpin 6. Ezek mindig megfelelő visszajelzést adnak a vezetőnek a kormánykeréknél, valamint minden kormánymozdulatot stabilan és az elvárásoknak megfelelően hajtanak végre. Emellett ez a két modell rendelkezik a legnagyobb futásteljesítménnyel a hét gumiabroncs közül.
Nedves úton a Bridgestone Blizzak LM005 a legrövidebb féktávval magasra rakta a lécet, szorosan követi a Firestone Winterhawk 4 és a Goodyear UltraGrip 9+.
Azok, akik a hideg évszakban gyakrabban terveznek téli utakon közlekedni, jól járnak a Hankook Winter i*cept RS3-mal. A Continental TS 870 P valahol középen egyensúlyoz, minden szakágban jó teljesítménnyel, de csúcsteljesítmények nélkül.
Hét tesztalany ért el megfelelő összeredményt. Öt közülük a környezetvédelmi mérlegben jó minősítést kapott.
A tesztabroncsok teljesítménye között a környezeti egyensúly tekintetében is nagy a szakadék, különösen, ha közelebbről megnézzük a 16 tesztjelölt várható futásteljesítményét. Ha ugyanis a kilométereket évszakokban értelmezzük (feltételezve, hogy évente 15 000 kilométert autózunk, és ebből körülbelül 7500 kilométert téli gumival), akkor a Fulda nyolc évig vezethető, amíg eléri a törvényben előírt minimális profilmélységet. A Bridgestone abroncsa ezzel szemben mindössze öt szezont bír ki, amíg 1,6 milliméterre kopik.
Az ADAC idei tesztjén a 225/45 R17 H méretben is 16 abroncs került a döntőbe. Ebben a kategóriában a Continental, a Michelin, a Goodyear és a Dunlop jár az élen.
Négy nagyon kiegyensúlyozott abroncsmodell jó, tizenegy gumiabroncs pedig megfelelő minősítést kapott.
Annak ellenére, hogy az új járműveken a gumiabroncsok mérete és méretválasztéka is növekvő tendenciát mutat, az idei 225/45 R17 H tesztméret még mindig az egyik legkelendőbb a téli gumiabroncsok szegmensében is. Olyan alsó középkategóriás kompakt autókra illik, mint az Opel Astra vagy a VW Golf.
A középmezőnyben érdemes a részletekre is odafigyelni, mert az egyéni vezetési profiltól függően egy-egy megfelelő (és általában olcsóbb) tesztjelöltről is kiderülhet, hogy a saját igényeinknek megfelelően ajánlható.
A 2023-as nyári gumiabroncsteszthez hasonlóan az ADAC a téli gumiabroncsteszt értékelési sémáját is továbbfejlesztette: a végső pontszám a vezetésbiztonságra és a környezeti egyensúlyra adott egyedi pontszámokból tevődik össze.
A legfontosabb elem (70%-os súlyozással) azonban továbbra is a vezetésbiztonság száraz, nedves és téli utakon. A kopás, az üzemanyag-fogyasztás és a zajszint a környezeti mérleg (30%) része. A gumiabroncs tömege, a kopási tömege, valamint a szennyezőanyag-tartalom és a gyártói tanúsítvány szintén a környezeti mérleg eredményét határozza meg.
Gyártó/modell | ADAC-ítélet | Vezetésbiztonság | Környezetvédelmi egyensúly |
CONTINENTAL WinterContact TS 870 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
MICHELIN Alpin 6 | 2,2 | 2,3 | 1,8 |
GOODYEAR UltraGrip Performance + | 2,2 | 2,3 | 2,1 |
DUNLOP Winter Sport 5 | 2,4 | 2,6 | 1,8 |
VREDESTEIN Wintrac Pro | 2,6 | 2,7 | 2,3 |
SEMPERIT SPEED GRIP 5 | 2,6 | 2,8 | 2,1 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,6 | 2,7 | 2,4 |
Giti GitiWinter W2 | 2,7 | 2,6 | 2,9 |
Kumho WINTERCRAFT WP52 | 2,7 | 2,7 | 2,8 |
Apollo ASPIRE XP WINTER | 2,8 | 2,9 | 2,6 |
Nokian Tyres WR Snowproof | 3,0 | 3,2 | 2,4 |
PIRELLI CINTURATO WINTER 2 | 3,0 | 3,3 | 2,2 |
YOKOHAMA BluEarth-WINTER V906 | 3,0 | 3,0 | 2,9 |
Sava eskimo hp2 | 3,0 | 3,4 | 2,2 |
BRIDGESTONE BLIZZAK LM 005 | 3,2 | 3,2 | 3,1 |
Kormoran SNOW | 5,4 | 5,4 | 2,0 |
nagyon jó (0,6 – 1,5)
jó (1,6 – 2,5)
megfelelő (2,6 – 3,5)
elégséges (3,6 – 4,5)
nem megfelelő (4,6 – 5,5)
A VW Golf tesztautón négy gumiabroncs viselkedett különösen kiegyensúlyozottan, ezért összességében jó minősítést kaptak. A tesztalanyok erősségei azonban különbözőek, ezért fontos, hogy az egyéni vezetési profiltól függően megnézzük a részletes értékeléseket is.
A Continental WinterContact TS 870 a kiváló vezetési teljesítmény és a lehető legjobb környezeti mérleg között egyensúlyoz a télies és nedves utakon elért legjobb pontszámokkal. Nedves utakon a Bridgestone Blizzak ugyan megelőzi megfelelő általános értékeléssel, de ebben a dimenzióban havon és jégen viszonylag gyengén teljesít.
A Michelin Alpin 6 és a Goodyear Ultra Grip Performance + szintén jó pontszámot kapott, nagyon hasonló teljesítménnyel. A Michelin abroncsa a jobb előre jelzett futásteljesítményének köszönhetően (61 000 kilométer) éppen csak megelőzi a Goodyear modelljét (54 400 kilométer) a környezetvédelmi mérlegben. Hasonlóan magas futásteljesítménnyel és ennek megfelelően jó környezeti mérleggel a Dunlop Winter Sport 5 is bekerült a legjobban közé.
A középmezőnyben megfelelő minősítéssel 11 tesztalany kapott helyet. Ebben a kategóriában a személyes vezetési profil még fontosabb, mint a jó besorolású gumiabroncsok esetében. Vannak ugyanis olyan abroncsok, amelyeknek a száraz, a nedves vagy a téli utakon vannak enyhe gyengeségeik, de a környezeti teljesítmény szempontjából jó eredményt értek el. Azok a vásárlók, akiknek az egyéni vezetési stílusukból fakadóan kevésbé számítanak az adott modellek gyengeségei, akár még spórolhatnak is az abroncsválasztással.